اَلّهم عَجّل لِولیکَ الفَرَج

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

O ALLAH be for your representative, the Hujat, proof, the sun of Hasan, your blessings be on him and his forefathers, in this hour and every hour, a guardian, a protector, a leader, a helper, a proof and an aye. Until you make him live on the earth, in obedience to you and cause him to live in it for a long time

چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم * خانه اش ویران باد * من اگر ما نشوم تنهایم * تو اگر ما نشوی خویشتنی* ازکجا که من و تو شوری از عشق و جنون باز بر پا نکنیم* از کجا که من و تو مشت رسوایان را وا نکنیم * من اگر بنشینم ،تو اگر بنشینی چه کسی بر خیزد * من اگر برخیزم تو اگر برخیزی همه بر می خیزند

متعه = نیست با بی بند و باری

متعه = نیست با بی بند و باری

سلام دوستان نماز روزه هاتون قبول درگاه احدیت.
یاد آوری:
ماه مبارک و شبهات حقوق زن
متاسفانه انقدر که این روزها افکار عمومی در اثر شبهه افکنی ها مشغول مسایل حاشیه ای ازدواج موقت است کمتر توجهی به مسایل مهم پیرامون ازدواج دایم دارد. علیرغم اینکه ازدواج دایم قطعا ختم به تشکیل یک خانواده می شود اما گویی این مسیله انقدر ساده و پیش پا افتاده است که حتی زوجین هم لزومی به مطالعه در این زمینه نمی بینند.
بله نوبت رسیده به یکی از جنجالی ترین مسایلی ای که در زمینه نه فقط حقوق زن که حقوق اجتماعی افراد مطرح است : "متعه" یا همان "ازدواج موقت".
تذکر مهم : پی نوشت رو حتما مطالعه بفرمایید !
-------------------------------------------------------------------------------
در آغاز نکته ای را باید عرض کنیم که : با ایمان به اینکه دین مبین اسلام بی نقص بوده و قطعا با در نظر گرفتن حقوق همه افراد مرتبط حکمی را صادر نموده است؛ به بررسی شبهات مربوطه می پردازیم (البته در حد وسع یک وبلاگ).
تفاوت ازدواج موقت با دایم و با فرهنگ بی بند باری غرب:


تفاوت ظاهری ازدواج موقت و دایم در طول مدت آنهاست؛ ازدواج موقت با پایان یافتن مدت ذکر شده در صیغه نامه به پایان خواهد رسید برعکس ازدواج دایم تا زمانی که صیغه طلاق جاری نشود پا بر جاست.
در ازدواج دائم،زن مرد را به عنوان مسوول خانواده می پذیرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت می کند،اما در ازدواج موقت ‏بسته به توافق آن دو است. درازدواج دائم،زن و شوهر خواه ناخواه از یکدیگر ارث مى‏برند،اما در ازدواج موقت چنین نیست. پس تفاوت اصلى ازدواج موقت ‏با ازدواج دائم در این است که ازدواج موقت از لحاظ حدود قیود«آزاد»  و وابسته به اراده و توافق طرفین می باشد; حتى موقت‏بودن آن نیز در حقیقت نوعى آزادى به طرفین مى‏بخشد و زمان را در اختیار آنها قرار مى‏دهد که شاید ختم به دوام گردد.

دقیقا بر خلافِ فرهنگ بی بند و بار غرب، در متعه اگر زوحین از اغاز شرط بر این کنند که زوج عهده دار تامین نیاز های زوجه گردد وی تا پایان زمان عقد نامه در این مورد شرعا مسوول خواهد بود.
در کنار این مطلب ذکر این نکته لازم است که زوجین به اختیار و اراده  و با جلب رضایت طرف مقابل حق بچه دار شدن دارند و نکته مهمتر اینکه فرزندان حاصله از لحاظ حق و حقوق مانند فرزندان ازدواج های دایم هستند بی هیچ تفاوتی. در حالیکه در کشور های غربی پدر مثالی هیچ گونه تعهدی را در برابر خانواده نمی پذیرد اینجاست که دولتمردان این کشورها برای سرپوش گذاشتن بر چنین معضلاتی دست به دامن حربه هایی می شوند مثل : پرداخت مستمری دولتی به بچه های زیز شانزده تا هجده سال و مستمری بانوان .
مهر به عنوان یک رکن ثابت در ازدواج موقت هم به عنوان حقی برای زوجه وجود دارد که عدم ذکر ان موجب بطلان صیغه عقد می گردد.
با ذکر این موارد به این مطلب می پردازیم که:
ازدواج موقت به چه افرادی سفارش شده و یا چه افرادی شایسته ازدواج موقتند؟
حضرت امام کاظم(ع) درباره متعه فرمود:.
هِىَ حَلال مُباح مُطْلَق لِمَنْ لَمْ یُغْنِهِ اللّهُ بِالتَزویجِ فَلْیَسْتَعْفِفْ بِالمُتْعَةِ، فَإن اسْتَغنی عَنْها بِالتزْویجِ فَهِىَ مُباح لَهُ اِذا غابَ عَنْها؛
متعه، بدون هیچ قید و شرطی حلال و مباح است برای کسی که خداوند او را به ازدواج دایم بی نیاز نکرده است. او باید به وسیله متعه، عفاف خود را حفظ کند و اگر به وسیله ازدواج دایم، از متعه بی نیاز شد، در صورتی متعه برای او مباح است که از همسر خود به واسطه سفر و... غایب باشد.(غیاب فقط به سفر تعبیر نشده .منظورعدم امکان تمکین میباشد.)
شرایط کنونی جامعه ما گویای این مطلب است که با توجه به بالار فتن مخارج زندگی و یا الزام افراد به ادامه تحصیل و عدم امکان تشکیل یک زندگی با تمام خصوصیات آن سن ازدواج بالا رفته است در نتیجه برای حل مشکل  عاطفی و روحی جوانان ازدواج موقت از لحاظ شرعی و قانونی راه حل ساده ایست؛ طبق فرموده حضرت امیر (ع) که: اگر عمر سبقت نمى‏جست و متعه را تحریم نمى‏کرد،احدى جز افرادى بی بند و بار زنا نمى‏کرد».
همچنین از سوی صاحبنظران برای مقدمه یک ازدواج دایم و ایجاد آشنایی بیشتر بین دو طرف ازدواج موقت پیشنهاد می گردد.
اما این مطلب را در جامعه باید به نحوی قانونمدار کرد و در عرف گنجاند که باعث عدم مسوولیت پذیری افراد در تشکیل خانواده نگشته و نیز بنیان خانواده ها در اثر افراط در این امر از بین نروند.
آنچنان که حضرت اما موسی کاظم(ع) به بعضی از موالی خود نوشت:.
لاتلحُّوا علَی المتعةِ، إنّما علَیکُم إقامةُالسُنَّةِ، فلا تشتَغِلُوا بِها عن فرشِکُمْ وحرائِرکُمْ؛
اصرار بر متعه نکنید. بر شماست که اقامه سنت کنید. به وسیله متعه، خود را از همسران دایمی بازندارید....
بالواقع منفوریت ازدواج موقت در بین بانوان در اثر سو
ء استفاده هایی ست که از این حکم در جامعه صورت گرفته است.
در پایان ذکر این نکته ضروری بنظر می رسد که : اگر در اسلام برای حفظ جامعه ازدواج دایم ممدوح  شمرده شده  قطعا وضع حکم الهی برای متعه در کنار آن بی حکمت نبوده است و بسیار کم لطفی ست که اگر بانویی با رضایت خود و تحت شرایط خاص حاضر به متعه شود متهم به خود فروشی گردد آنچنان که مغرضان؛ اسلام- دینی که خانواده را محلی برای مودت و رحمت قرار داده-  محکوم به اهانت به حقوق زن می کنند.
مفید در این بحث
:                     نظام حقوق زن در اسلام/ علامه شهید استاد مطهری
                                اعتقاد ما / ایت الله العظمی مکارم شیرازی
 کتابخانه حوزه . نت
-----------------------------------------------------------------------
و اما پی نوشت:
روز اول مهر که شد یاد ایام دبستان افتادیم. یادش بخیر بابا کارش تو نون و آب خلاصه می شد و مامان هم کوکب خانوم و سفره غذا و ... !کم کم بزرگتر که شدیم :بابا شد مسوول امور بیرون خونه و مامان مدیر داخلیه!
اما بعضیا از همون بچگی زیر لب زمزمه کردند که :
بابا آب داد دیگه شعار ما نیست بابا خون داد بابا جون داد!
به یاد اون بابا ها یه کلیک ؛حتما گوش کنید!
هفته دفاع مقدس در حال سپری شدنه : دبیرستانی که شدیم فکر می کردیم وقتی تو این هفته یه رزمایش برگزار می کنیم و یه میدون تیر می ریم و یه چفیه از سردار حجازی می گیریم دیگه آخرشیم و روح شهیدان رو زنده کرده ایم!
حالا که نگاه می کنم یه سری از همون بچه ها که شور و شوق داشتند حالا به کارهای اون موقعشون می خندند! چرا؟! چون عادت کردیم به کار نمادین. چقدر کار ریشه ای کرده ایم؟ چقدر ؟! هفته دفاع مقدس که هیچ دهه فجر هم میاد و میره آش همون آش و کاسه همون کاسه.
بشکنید ای مردم این بادام چشم !
بازم کلیک: یک قوم تو را شهید می خوانند...!


چه عیبی داره خانوم بره خواستگاری آقا؟

سلام طاعات و عباداتتون قبول باشه انشالله. قرار بر این بود در ماه مبارک  شبهات مطرح در زمینه حقوق زن را بررسی کنیم : پس باذن الله :
--------------------------------------------------------
چه عیبی داره یه دختر خانوم گل و شیرینی به دست همراه خانواده به خواستگاری یه آقا پسر بره؟  چرا همیشه آقا پسرها پیشقدم در خواستگاری باشند؟


این سوال ها شاید در آغاز  با توجه به عرف و فرهنگ ما کمی مضحک بنطر برسند اما اگر اندکی در احوال نسل جوان عمیق تر بنگریم جز رده سوال هایی هستند که همیشه مخفیانه در ذهن ها وجود دارند.
جواب این سوال ها دقیقا به غریزه افراد بر می گردد و اشتباه است که بپنداریم قوانین مدنی یا عرف  و فرهنگ ایرانی-اسلامی ما این قضیه رو به این سو کشیده اند.
"
طبیعت،مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. زن را گل و مرد را بلبل،زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است.این یکى از تدابیر حکیمانه و شاهکارهاى خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است.

خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود.براى مرد قابل تحمل است که از زنى خواستگارى کند و جواب رد بشنود و آنگاه از زن دیگرى خواستگارى کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنى رضایت‏خود را به همسرى با او اعلام کند،اما براى زن که مى‏خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر درآورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند،قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردى را به همسرى خود دعوت کند و احیانا جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگرى برود."**
عده ای سعی دارند این طلب و نیاز رو نوعی خرید و خریداری نشان داده و در پی آن زن را موجود مورد اهانت به عنوان یک جنس نشان دهند اما :

"مگر هر خریدارى از نوع مالکیت و مملوکیت اشیاء است؟طلبه و دانشجو خریدار علم است،متعلم خریدار معلم است،هنرجو خریدار هنرمند است.آیا باید نام اینها را مالکیت‏بگذاریم و منافى حیثیت علم و عالم و هنر و هنرمند به شمار آوریم؟هنر زن این بوده است که توانسته مرد را در هر مقامى و هر وضعى بوده ست‏به آستان خود بکشاند."**

حال اگر به خواهیم به روش متفکران تازه به دوران رسیده بانگ "تساوی حقوق زن و مرد" برداریم و به این بهانه خانوم ها رو در اقدام به خواستگاری در شرایطی شبیه آقایان قرار دهیم آیا به حقوق غزیزی زن تجاوز نکرده ایم؟
اما لازم به ذکر است با توجه به گسترش ارتباطات و تعامل های اجتماعی جهان امروز مواردی پیش خواهد آمد که خانومی با درایت و بینش کامل آقایی را همطراز خود برای تشکیل یک زندگی مشترک بداند. در تاریخ هم داشته ایم مواردی چون خواستگاری حضرت خدیجه(س) از پیامبر گرامی اسلام(ص) و جریان ازدواج حضرت موسی(ع) با دختر حضرت  شعیب (ع). 
در اینجا راهکار چیست؟
قطعا نفس امر از لحاط عرف و فرهنگ و عقاید مشکلی ندارد اما جایی که عرف نوعی تقابل را ایجاد می کند؛‌ نحوه ادامه مسیر و اقدامات آتی ست.با در نظر گرفتن مطالبی که در مورد غرایز طبیعی زن و مرد ذکر شد و همچنین لحاظ کردن ظرفیت های عرف و فرهنگ خانوادها موضوع باید به نحوی مطرح کرد که نه شخصیت آن آقا در اجتماع و خانواده زیر سوال رود و نه به خانوم اهانتی گردد.
اضافه بر اینکه این نوع خواستگاری ها در صورت شکست  آثار رو حی و روانی منفی بسیاری را در وجود دختر خانوم به همراه خواهد داشت. یکی از روش هایی که در این زمینه بنظر می رسد حضور شخص سومی به عنوان واسطه معکوس به نحوی که خواستگاری را از سوی آقا پسر مطرح کرده و به طور غیر مستقیم خواسته دختر خانوم را بر آورده کند و  مشاوری مدبر بهترین راهگشا است.
خوشبخت باشید
در پایان قصه که نه غمنامه ای خواندنی عجول نباشید و تاپایان مطالعه فرمایید :
کلیک کنید: آیا مردان لیاقت خواستگاری شدن دارند؟
اشاره :این مشاوره بدون هیچ گونه دخل و تصرف رد و تاییدی به جهت استفاده دوستان آورده شده است.
-----------------------------------------------------------------------
پا ورقی:
**: نظام حقوق زن در اسلام / استاد شهید مرتضی مطهری


   1   2      >