اَلّهم عَجّل لِولیکَ الفَرَج

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

O ALLAH be for your representative, the Hujat, proof, the sun of Hasan, your blessings be on him and his forefathers, in this hour and every hour, a guardian, a protector, a leader, a helper, a proof and an aye. Until you make him live on the earth, in obedience to you and cause him to live in it for a long time

چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم * خانه اش ویران باد * من اگر ما نشوم تنهایم * تو اگر ما نشوی خویشتنی* ازکجا که من و تو شوری از عشق و جنون باز بر پا نکنیم* از کجا که من و تو مشت رسوایان را وا نکنیم * من اگر بنشینم ،تو اگر بنشینی چه کسی بر خیزد * من اگر برخیزم تو اگر برخیزی همه بر می خیزند

چه عیبی داره خانوم بره خواستگاری آقا؟

سلام طاعات و عباداتتون قبول باشه انشالله. قرار بر این بود در ماه مبارک  شبهات مطرح در زمینه حقوق زن را بررسی کنیم : پس باذن الله :
--------------------------------------------------------
چه عیبی داره یه دختر خانوم گل و شیرینی به دست همراه خانواده به خواستگاری یه آقا پسر بره؟  چرا همیشه آقا پسرها پیشقدم در خواستگاری باشند؟


این سوال ها شاید در آغاز  با توجه به عرف و فرهنگ ما کمی مضحک بنطر برسند اما اگر اندکی در احوال نسل جوان عمیق تر بنگریم جز رده سوال هایی هستند که همیشه مخفیانه در ذهن ها وجود دارند.
جواب این سوال ها دقیقا به غریزه افراد بر می گردد و اشتباه است که بپنداریم قوانین مدنی یا عرف  و فرهنگ ایرانی-اسلامی ما این قضیه رو به این سو کشیده اند.
"
طبیعت،مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. زن را گل و مرد را بلبل،زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است.این یکى از تدابیر حکیمانه و شاهکارهاى خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است.

خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود.براى مرد قابل تحمل است که از زنى خواستگارى کند و جواب رد بشنود و آنگاه از زن دیگرى خواستگارى کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنى رضایت‏خود را به همسرى با او اعلام کند،اما براى زن که مى‏خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر درآورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند،قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردى را به همسرى خود دعوت کند و احیانا جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگرى برود."**
عده ای سعی دارند این طلب و نیاز رو نوعی خرید و خریداری نشان داده و در پی آن زن را موجود مورد اهانت به عنوان یک جنس نشان دهند اما :

"مگر هر خریدارى از نوع مالکیت و مملوکیت اشیاء است؟طلبه و دانشجو خریدار علم است،متعلم خریدار معلم است،هنرجو خریدار هنرمند است.آیا باید نام اینها را مالکیت‏بگذاریم و منافى حیثیت علم و عالم و هنر و هنرمند به شمار آوریم؟هنر زن این بوده است که توانسته مرد را در هر مقامى و هر وضعى بوده ست‏به آستان خود بکشاند."**

حال اگر به خواهیم به روش متفکران تازه به دوران رسیده بانگ "تساوی حقوق زن و مرد" برداریم و به این بهانه خانوم ها رو در اقدام به خواستگاری در شرایطی شبیه آقایان قرار دهیم آیا به حقوق غزیزی زن تجاوز نکرده ایم؟
اما لازم به ذکر است با توجه به گسترش ارتباطات و تعامل های اجتماعی جهان امروز مواردی پیش خواهد آمد که خانومی با درایت و بینش کامل آقایی را همطراز خود برای تشکیل یک زندگی مشترک بداند. در تاریخ هم داشته ایم مواردی چون خواستگاری حضرت خدیجه(س) از پیامبر گرامی اسلام(ص) و جریان ازدواج حضرت موسی(ع) با دختر حضرت  شعیب (ع). 
در اینجا راهکار چیست؟
قطعا نفس امر از لحاط عرف و فرهنگ و عقاید مشکلی ندارد اما جایی که عرف نوعی تقابل را ایجاد می کند؛‌ نحوه ادامه مسیر و اقدامات آتی ست.با در نظر گرفتن مطالبی که در مورد غرایز طبیعی زن و مرد ذکر شد و همچنین لحاظ کردن ظرفیت های عرف و فرهنگ خانوادها موضوع باید به نحوی مطرح کرد که نه شخصیت آن آقا در اجتماع و خانواده زیر سوال رود و نه به خانوم اهانتی گردد.
اضافه بر اینکه این نوع خواستگاری ها در صورت شکست  آثار رو حی و روانی منفی بسیاری را در وجود دختر خانوم به همراه خواهد داشت. یکی از روش هایی که در این زمینه بنظر می رسد حضور شخص سومی به عنوان واسطه معکوس به نحوی که خواستگاری را از سوی آقا پسر مطرح کرده و به طور غیر مستقیم خواسته دختر خانوم را بر آورده کند و  مشاوری مدبر بهترین راهگشا است.
خوشبخت باشید
در پایان قصه که نه غمنامه ای خواندنی عجول نباشید و تاپایان مطالعه فرمایید :
کلیک کنید: آیا مردان لیاقت خواستگاری شدن دارند؟
اشاره :این مشاوره بدون هیچ گونه دخل و تصرف رد و تاییدی به جهت استفاده دوستان آورده شده است.
-----------------------------------------------------------------------
پا ورقی:
**: نظام حقوق زن در اسلام / استاد شهید مرتضی مطهری